Tips på bra mellanmål nära inpå / längre innan träning | Molly Olsson

Molly Olsson

Annons

Tips på bra mellanmål nära inpå / längre innan träning

 

Vad brukar ni äta innan träning? För mig varirar det väldigt mycket beroende på vilken tid under dagen jag ska träna. Är det morgonträning äter jag något mindre minst en timme innan och äter sedan en större frukost efteråt, men i vanliga fall äter jag 2-3 timmar innan. Antingen ett större mål som lunch/middag eller ett mellanmål.

Det är upp till dig vad som känns bra men för mig är ett mellanmål eller snacks det bästa alternativet. En sammansättning av främst kolhydrater och protein som ger mig bra energi många timmar framåt.

 

 

Snacks

 

MINA TIPS FÖR TRÄNINGSDAGAR

  • Ät som vanligt under dagen och se till att äta något innan träningen. En del äter bara 30 minuter inpå passet men jag brukar äta minst 1,5 timme innan.
  • Jag ser till att dricka mycket vatten under dagen och inte minst innan, under och efter passet.

 

TIPS PÅ MELLANMÅL 1,5-2 TIMMAR INNAN TRÄNING

Om det dröjer längre tid innan passet äter jag ett större mellanmål jag hinner smälta.

  • Smoothie (Frukt, dryck/mjölk, bär, proteinpulver etc om du vill)
  • Fruktsallad med keso
  • Frukt med nötsmör
  • Protein/Energibar
  • Yoghurt med flingor/musli (gärna sorter utan socker)
  • Äggmacka (gärna mörkt bröd)
  • Omelett
  • Gröt (rör gärna ner ägg eller proteinpulver för bättre mättnad och/eller toppa med keso/mjölk/banan/bär etc)

 

snacking

 

TIPS PÅ MELLANMÅL NÄRA INPÅ TRÄNING

Blir jag tvungen att äta något väldigt nära inpå passet (minst 30 minuter innan) satsar jag på något lättare baserat på kolhydrater. Då väljer jag snabba kolhydrater som kroppen kan bryta ner snabbare, alltså inte fullkorn, hela råg etc.

  • Riskakor
  • En mindre banan
  • Torkad frukt
  • PWO (ger energi som är bra om det är väldigt nära inpå passet och man är trött. Innehåller oftast koffein som piggar upp.)

 

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons
stats