Hälsosamma tips under resa | Molly Olsson

Molly Olsson

Annons

Hälsosamma tips under resa

 

Långa resdagar innebär ofta snabbmat och mycket stillasittande. Man blir trött av att resa och precis som vanligt är det viktigt att äta bra mat och att försöka röra på sig så mycket som möjligt. Jag vill ge er ett par enkla tips som jag alltid följer under semestern. 🙂 

 

ON-THE-GO

 

RÖRELSE

Ta varje chans du får att röra på dig. Oavsett om ni bara stannar intill vägen ett par minuter så gå ut, ställ dig upp och bara rör på kroppen. Det gör stor skillnad när man sitter still många timmar. Samma gäller på flygplan. Ställ dig upp då och då för att väcka kroppen lite. 

 

VID STOPP FÖR FIKA

Intill motorvägen ligger många bensinmackar där resande stannar för att köpa fika och något uppiggande för att orka åka vidare. Du gör dock gott i att skippa kanelbullen och läsken. Det finns alltid något smartare val bara man kollar nogare. Kanske några naturella nötter och färsk frukt? Färdiga ”keso mellanmål”? En proteinbar? Smoothie? Fullkornssmörgås? 

 

SKIPPA SKRÄPMATEN – INTE SNABBMATEN 

Vilken snabbmatsrestaurang som ni än väljer att stanna för att äta på går det att göra bra val. Serveras alla rätter med pommes går det säkert att be om kokt potatis och extra grönsaker osv. Det gäller bara att tänka smart! Det finns snabbmat som inte är skräpmat.

 

PACKA SMART

Det är alltid en bra idé att packa med sig nyttiga snacks hemifrån. Nötter, frukt, riskakor, grönsaker, bars etc håller sig oftast bra. 

 

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons
stats