Snabba tips för att göra lunchen nyttigare | Molly Olsson

Molly Olsson

Annons

Snabba tips för att göra lunchen nyttigare

Nyttiga lunch tips_Hlsofreak

Ös på med grönsaker. Grönsaker förser din kropp med massor av vitaminer, mineraler och annan näring. Ät gärna mycket grönsaker och variera så mycket som möjligt, det finns ju så mycket att välja bland: tomater, morötter, gurka, majs, avokado, oliver, paprika, palsternacka, zuchini, kål, squash, bönor, grönsallad..
Välj gärna fullkorn. Det mättar bra och ger din kropp energi som räcker längre så välj gärna fullkorn så ofta som möjligt för att orka mer.
Välj bra fettkällor. När det gäller fett finns det bättre och lite sämre källor. Välj gärna källor som avokado, nötter, fisk, vegetabiliska oljor etcetera så ofta som möjligt.

Fokusera på näring. Tänk energi- och näringsrika livsmedel framför näringsfattiga saker som godis, bullar och läsk. Låt din kropp få bra energi den klarar sig bäst på!

Glöm inte bort att variera ditt intag av kolhydrater, fett och protein. Variera bland olika livsmedel för att få i dig allt nödvändigt i kosten.

Unna dig! Självklart är det okej att unna sig ibland också, fastna inte för mycket på val av livsmedel, mat är mat och behöver inte ta onödigt mycket tid och ork. Unna dig och hitta en balans som fungerar för dig, det handlar om helheten. Hälsa kommer först! 

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons
stats